Zo kun jij je onderneming in regel brengen

Zo kun jij je onderneming in regel brengen

Wie moet zich nu precies registreren?

Iedereen die zich aanbiedt op een tijdelijke of mobiele bouwplaats, moet er een gewoonte van maken zijn of haar aanwezigheid dagelijks te registreren. Daarmee bedoel ik:

a)    Werkgever alsook zelfstandigen die als aannemer of onderaannemer activiteiten verricht bij de uitvoering van bouwwerken

b)    Werknemers die de opdrachten uitvoeren

c)    Bouwdirectie die betrokken is bij het ontwerp

d)    Bouwdirectie die fungeert als controle-orgaan bij de uitvoering

e)    De veiligheidscoördinator

Welke tools zijn voorhanden om de aanwezigheidsregistratie te doen?

Weet dat de bouwdirectie die belast is met de uitvoering van de werken, verplicht is voor een registratietool te zorgen voor de aannemer. Op hun beurt stelt elke aannemer het systeem ter beschikking van de eigen onderaannemer(s). Zo moet elke betrokken partij op de bouwplaats zich kunnen registreren. Dat gebeurt met hun eigen elektronische identiteitskaart, verblijfkaart of andere wettelijke documenten die de RSZ aanvaardt.

Flexibele systemen

Voorts kunnen registraties zowel op afstand als op de werkplaats zelf gebeuren. Let op: hoe flexibel het systeem ook is, de bedoeling is wel dat de werknemer zich aanmeldt alvorens hij begint te werken. Je kunt de registratie uitvoeren per dag, of voor meerdere dagen in een keer. Daarvoor bestaan verschillende kanalen:

1)    Online desktop tool zoals Check-in-at-work van Suivo (CheckIn@Suivo)

2)    Mobiele online dienst, hetzelfde als hierboven maar dan via mobile of tablet

3)    Gateway

4)    Web service

 

Welke gegevens moet je dan registreren?

Je weet inmiddels wie zich moet registreren, waarom hij of zij dat moet, wanneer dat gebeurt én met welke tools. Maar wat moet je dan precies registreren? Vijf zaken, en dat is het:

1)    Identificatiegegevens van natuurlijke personen

2)    Adres of concrete geografische beschrijving van de ligging van de werf

3)    Hoedanigheid van de natuurlijke personen (is hij werknemer of zelfstandige?)

4)    Voor zelfstandigen: de identificatiegegevens van de werkgever of opdrachtgever

5)    Tijdstip van de registratie

En nadien worden de gegevens doorgestuurd naar een gegevensbank van de overheid.

Checkin@Work
Check-in at work: wat is dat juist?

Check-in at work: wat is dat juist?

1 april 2014 was de dag waarop de bouwwereld op zijn kop stond. Dat was de datum wanneer de nieuwe regeling van verplichte aanwezigheidsregistratie inging.

Waarom check-in at work zo ingrijpend is

Waarom check-in at work zo ingrijpend is

De check-in at work is niet zomaar een 'wetje' of een 'maatregel'. Waarom het principe tamelijk ingrijpend is? Dat lees je hier.

Zo kun jij je onderneming in regel brengen

Zo kun jij je onderneming in regel brengen

Wanneer jij je niet aan de registratievoorschriften houdt, is de kans reëel dat je een fikse boete moet betalen,...